2008年12月11日木曜日

ボーイング787の開発が更に六ヶ月遅延!




※写真はBoeingサイトから転載

Deliveries of Boeing 787 likely to be two years late

By Hal Weitzman in Chicago and Kevin Done in London
Published: December 6 2008 02:00 | Last updated: December 6 2008 
02:00

Boeing is likely to make first deliveries of its 787 Dreamliner at 
least two years later than originally planned, costing the 
aircraft maker billions of dollars in compensation payments and 
forcing it to take at least a short-term loss on the programme.

The Chicago-based company has delayed the 787 programme three 
times because of problems such as the need to redesign the 
aircraft, shortages of parts and incomplete work by suppliers. 
It is currently at least 14 months behind schedule, but customers 
and analysts now expect Boeing to deliver the first aircraft in 
the second quarter of 2010 - a full two years late.

The company is expected to announce the fourth delay in production 
as soon as next week. Boeing said the company was still assessing 
the schedule for the 787 and would give an update when it was ready.

Boeing has already stated that all its commercial programmes will 
be delayed by at least eight weeks, to make up for a strike by 
machinists that shut down production for most of September and 
October.

However, the 787 programme continues to be dogged by glitches that 
are unrelated to the machinists' strike. The most recent problem 
came last month, when it emerged that tens of thousands of 
fasteners had been incorrectly installed after mechanics at 
Boeing's assembly plant in Seattle apparently misunderstood the 
installation instructions.

Virgin Atlantic, which has ordered 15 of the new aircraft, said 
it had not been given a new date by Boeing for the delivery of 
its 787s. "We think roughly it will be a delay of two years," 
the airline said. "We were due for our first deliveries in March
/April 2011. We are now looking at 2013, but they will not give 
us a date.

"Many airlines are waiting urgently for clarity. And it is not 
just a question of the timing of the early deliveries, but of 
whether they can achieve the ambitious level of full production 
they have planned."

Boeing does not reveal the terms of its contracts. However, it 
is facing demands for compensation for previous delays, although 
the group is largely exempt from compensating for delays related 
to the machinists' strike. It may also have to slash the 
aircraft's $146m-$200m price tag and offer customers replacement 
767s until the 787 is in production.

"As they continue to push this thing back, it's having a domino 
effect in terms of deliveries, compounding potential penalties," 
said Brian Nelson, an analyst at Morningstar in Chicago.

(Financial Times 2008/12/06)

この問題は、12/5にWSJが報じた事から、各紙が一斉に報道しまし
た。ボーイング社が今週中にも公表する可能性もあったので、確か
な情報が出てからと待っていたのですが、なかなか出てこないので
今日取り上げる事にします。

それでは、比較的詳しく書かれていたFinancial Timesの記事を抄
訳してみます。


ボーイング787の引渡しは2年遅れになりそうだ。

By Hal Weitzman in Chicago and Kevin Done in London

ボーイング社の787一号機の引き渡しは当初のスケジュールと
比べると少なく共2年遅れになりそうだ。それによって、ボーイ
ング社は数十億ドルの遅延違約金を要する事になる他、787プ
ログラムに短期的な損失を生じさせる事になる。

ボーイング社は、787プログラムを様々な理由で過去三回延期
させている。その理由は、設計変更であったり、部品の不足であ
ったり、下請け会社の不完全な仕事であったりした。787プロ
グラムは現時点で、当初スケジュール比14ヶ月の遅れとなって
いる。しかし、顧客やアナリストは、一号機の引渡しは、2年遅
れになる2010年第二四半期になると予想している。

ボーイング社は早ければ来週(12/8週)にも四回目になる製造の遅
延を発表する見込みである。ボーイング社はスケジュールの見直
し中であり、用意ができた段階で公表するとしている。

ボーイング社は、民間機部門の全てで、二ヶ月に及ぶ機械工のス
トライキの影響で、各々少なく共8週間の遅れがでる旨表明して
いる。

しかしながら、787プログラムは、ストライキ以外の原因でも
遅れを生じ続けている。一番最近の問題は、先月発覚したもので
ボーイング社のシアトルの組み立て工場で、導入方法の指示を誤
解した機械工が数万に及ファスナーを間違った方法で機体に導入
したというものだった。

15機の787を発注しているバージン・アトランティック社は、ボ
ーイング社から新しい引渡し予定日をまだ知らされていないと語っ
ている。「大体2年程度遅れると知らされているだけだ。当初は、
2011年の3月か4月引渡しと言う事だったが、今では2013年になる
かに知れないと思っている。しかし、ボーイング社は、引渡し日時
を知らせてこない。多くの航空会社は、明快な回答を緊急求めてい
る。そして、それは引渡しをどれだけ早いタイミングでできるかと
言う問題だけでなく、彼らが野心的なフル生産の計画を本当に達成
できるのかどうかという問題だ。」とこの航空会社は語った。

ボーイング社は、航空会社との契約条件を明らかにしていない。し
かし、同社は機械工のストライキに関連した遅れを補償することか
らは免除されているというものの、以前の開発の遅れについて補償
を求める航空会社からの要求に直面している。ボーイング787の
価格の切り下げを求められるかもしれないし、787の生産が軌道
に乗るまでの間、代替機として767の提供を提案せざるを得なく
なるかもしれない。
いずれにせよ、計画が遅延すればするほど、潜在的なペナルティも
大きくなっていくに違いない。

(Financial Times 2008/12/06)

0 件のコメント: